YAPIM maliyeti 1 milyar 500 milyon dolar olan Osmangazi Köprüsü için milletin cebinden toplamda 15 milyar dolardan fazla para çıkacak olması, haklı olarak “Bu sözleşmeyi nasıl imzaladılar” sorusunu akıllara getirdi.
Kamu özel işbirliği modeliyle inşa edilen Osmangazi Köprüsü, devlet bütçesi için adeta kara deliğe döndü. Köprüden geçen otomobiller şu anda 795 lira ödüyor.
BENZERİ OLMAYAN GARANTİ
Bunun üzerine devlet de geçen her araç başına 1.166 lira köprüyü işleten Otoyol A.Ş.’ye ödeme yapıyor. Eğer köprüden geçen araç sayısı, yıllık 14.6 milyon adetlik garantinin altında kalırsa, eksik kalan her geçiş başına devletin şirkete 1.961 TL ödemesi gerekiyor.
Bu yönüyle dünyada eşi benzeri olmayan Osmangazi Köprüsü’nü, 2036’ya kadar, inşaatı da yapan Nurol, Özaltın, Makyol, Astaldi ve Göçay konsorsiyumunun kurduğu Otoyol Yatırım A.Ş. işletecek.
384 kilometre otoyol, 42 kilometre bağlantı yolu olmak üzere toplam 426 kilometre uzunluğundaki İstanbulİzmir Otoyolu’nun en önemli kesimini oluşturan Osmangazi Köprüsü, İzmit Körfezi’ndeki Dilovası Dil Burnu ile Altınova Hersek Burnu arasında inşa edildi.

2016’DA HİZMETE AÇILDI
Bin 550 metre orta açıklığı ve 2 bin 682 metre toplam uzunluğu ile dünyanın en uzun açıklıklı asma köprülerinden olan ‘Osmangazi Köprüsü’ 1 Temmuz 2016 tarihinde hizmete açıldı.
O tarihten bu yana verilen geçiş garantisi kapsamında devletin, Otoyol Yatırım A.Ş.’ye 2 milyar doların üzerinde ödeme yaptığı belirtiliyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Osmangazi Köprüsü’nün yapım maliyetini 1 milyar 480 milyon dolar olarak açıklamıştı.
Köprüden geçenlerin ve Hazine’nin garanti ödemelerinin toplamı, şirketin yatırım maliyetini fazlasıyla aşmış durumda.
Üstelik, şirket köprüyü 11 yıl daha işletecek. Uzmanlar, köprü kullanımı verilen araç geçiş garantisini geçse bile geçiş ücreti politikası nedeniyle milletin cebinden çıkacak rakamın 2036 yılına kadar 15 milyar doları aşacağını belirtiyor.
OSMANGAZİ Köprüsü için sözleşme imzalandığında Otoyol A.Ş.’ye garanti edilen araç başına geçiş ücreti 35 dolar artı KDV idi.
Ancak bu tutara her yıl ABD’deki enflasyon oranı kadar bir çarpan ekleniyor. 2025 yılında Hazine’nin şirkete garanti ettiği araç başına geçiş ücreti KDV dahil 55 dolar.
Bu tutardan sürücülerin ödediği 795 liralık köprü geçişi ücretleri çıkarıldığında, geriye kalan ücreti Hazine ödüyor.
Sözleşmeler nedeniyle garanti edilen araç geçiş sayısının tutturulamadığı durumda araç geçiş ücretinin yüzde 100’ü, tutturulduğu durumda dahi yüzde 72’si Hazine tarafından şirkete ödeniyor.
Milletin ödediği vergiler; Nurol, Özaltın, Makyol, Astaldi ve Göçay ortaklığının kurduğu Otoyol Yatırım A.Ş.’ye gidiyor.
Nefes
İnce’den Bahçeli’ye ‘5 harfli’ yanıtı!211 izlenme
Ayşenur Ezgi Eygi’nin cenazesinde AKP'li Numan Kurtuluş ve Cevdet Yılmaz’a Filistin protestosu: “Ticareti yapanlar, İsrail’e tapanlar”23 izlenme
Alper Taş 'Şarbon bazı şirketleri zengin ediyor !'495 izlenme
1 Milyon 418 bin gencin borcu nasıl silinecek? KYK düzenlemesinin ayrıntıları belli oldu141 izlenme
Ankara kulislerini sarsan Sedat Peker iddiası! Çarpıcı rapor detayı73 izlenme
AFAD gönüllüsünden AFAD ve A Haber için kan donduran iddialar! Duyunca isyan edeceksiniz43 izlenme
Uçakları hangarda bekleyen THY yeni siparişler veriyor!262 izlenme
Bağdat Caddesi'nde yarı çıplak 'memelere özgürlük' pankartı ile yürüyen kadının akıbeti belli oldu42 izlenme
Türkiye'nin akaryakıt devi sessiz sedasız satıldı
İsrail ordusu duyurdu: Lübnan’dan İsrail’e sızma girişimi
Kâğıt toplayıcısı vatandaşın isyanı! 'Uçurumun kenarındayım, tutunacak son dalım budur!'
6 yaşındaki kızını evlendirmesiyle Türkiye’yi ayağa kaldıran İsmailağa şeyhi AKP’li başkanın amcası çıktı!